זרקור על משק אורגני: משק "סבתא יהודית"

"סבתא יהודית", גן ירק אורגני, הוקם בקיבוץ לביא לפני יותר מ-10 שנים על-ידי עמיר דיין וגל ינובסקי, במטרה ליצור חקלאות אורגנית ישירה ללא ריסוסים לתושבי הצפון.

עמיר וגל הגיעו מתחומים שונים בחייהם, עמיר עסק בייעוץ פנסיוני וגל בפרסום ובגרפיקה ובשלב מסוים הם חיפשו תחום שיש בו יותר "אמת", לדבריהם, שיש בו נגיעה לטבע ומשמעות סביבתית.

עמיר וגל שאבו את הרקע החקלאי מאיריס בן צבי מכפר יהושע, שם עבדו יחדיו ושם נחשפו לאג'נדה החקלאית הנפלאה של איריס ושל מריו לוי, אבי החקלאות האורגנית בישראל.

ברוח עקרונות אלו הם מיישמים גם את בית הגידול שלהם בקיבוץ לביא. בשדה שלהם אין ריסוסים כלל וגם לא חומרים המותרים בתקן האורגני. למעשה, מה שמעורב אצלם בתהליך הגידול הם רק קומפוסט אורגני, שמש ומים. על-מנת ליישם זאת, נשמרים בקפדנות שני עקרונות עיקריים: עונתיות ומגוון. מגדלים אך ורק ירקות שיודעים על-פי טבעם להתמודד עם מזיקים ומחלות האופייניים לעונה. למשל, מלפפון גדל אצלם רק בקיץ, ברוקולי רק בחורף והם לא מנסים לעשות "מחטפים" וקיצורי דרך בעניין הזה, מתוך הבנה שהטבע יודע הרבה יותר טוב מהם, והרעיון המרכזי הוא לצמצם את ההתערבות ולא להגדיל אותה. אשר לעקרון המגוון, בתוך העונתיות הם מגדלים את המבחר הגדול ביותר לו הם מסוגלים, כך שבכל רגע נתון יש בשדה כ-30-20 סוגים שונים של גידולים. כל גידול מביא לשדה בעלי-חיים אחרים וכך יחד יוצרים מגוון גדול ושרשרת מזון טבעית, מבוקרת ומאוזנת, שבה אין מקום להתפתחות של זן "מזיקים" באופן חריג.

התוצרת מגיעה לבתי הלקוחות בשיווק ישיר. צרכני התוצרת של "סבתא יהודית" עורכים הזמנה באתר המשק אונליין, ואחת לשבוע מקבלים תוצרת טרייה ואיכותית שמגיעה עד הבית. לדברי עמיר וגל, אפשר להזמין אצלם סל מובנה מוזל שמבוסס על תוצרת השדה או להזמין באופן רגיל מתוצרת השדה ועד מוצרי ניקיון אקולוגיים, דרך פירות וירקות ממגדלים אורגניים אחרים, מוצרי בריאות מקומיים ועוד.

קיבוץ לביא שותף ביוזמה החקלאית הזו ויחד הם מעוניינים להרחיב את קווי החלוקה שלהם בצפון ובמרכז ובעיקר להיות גורם משפיע ופוקח עיניים, המאפשר לאנשים להבין שאפשר גם אחרת: "אפשר להיות מוזנים מהאדמה ומפירותיה הנפלאים גם בלי לזהם את האוויר, המים והאדמה".

בעתיד ירצו לארח קבוצות בשדה, שילמדו את הנושא תוך סיור בין הערוגות וירוויחו חוויה בלתי אמצעית עם חקלאות אורגנית פשוטה.

ולשואלים מיהי "סבתא יהודית" ובכן, השם ניתן לזכרה של יהודית דיין, סבתא של עמיר, שייסדה את גן הירק בקיבוץ עין השופט בו גדלה. גן הירק של יהודית היה אורגני עוד לפני שהיו תקנים אורגניים והוא היווה מוקד חברתי בקיבוץ וחיבר סביבו אנשים יחד.

הלוואי שנצליח גם אנחנו, אומרים עמיר וגל, העיקר הבריאות!
וכולנו מברכים אותם בהמשך הצלחה.

רוצים ליצור קשר עם משק "סבתא יהודית"

טלפונים:
050-2464835 | 052-2158175
שעות המענה הטלפוני: א'-ה' – 9:00 – 16:00.
דואר אלקטרוני:  sade@sapta.co.il

אתר»
עמוד הפייסבוק»

טוּב השדה – הארגון לחקלאות אורגנית, מאגד ומטפח עוסקים אורגניים, מוביל מקצועיות, מדיניות וצריכה, במטרה לקדם חקלאות ותעשייה אורגנית בישראל.

טוּב השדה ניולזטר

בניוזלטר שלנו תמצאו ידע מתחדש בנושאי החקלאות האורגנית, הזמנות לאירועים ועוד…

כיף שבחרת לשמור איתנו על קשר ולקבל עדכונים מעניינים בכל מה שקשור לעולם האורגני; מפגשים, סיורים, תכנים, מאמרים ופוסטים חדשים
דילוג לתוכן