האם כל מזון מעובד הוא מזיק?

לימדו אותנו שמעובד זה לא בריא.

אבל מה זה אומר "מעובד"? והאם כל מזון שעבר עיבוד הוא לא בריא?

בואו נעשה סדר בדברים:

טלי ברנר

לפי אתר משרד הבריאות, ישנן רמות שונות של עיבוד מזון:

  • מזון לא מעובד או מעובד מינימלית
  • מוצרי יסוד
  • מזון המורכב רק מרכיבים גולמיים בתוספת בסיסיים
  • מזון אולטרה-מעובד

כל קבוצה כזו, מתארת מזונות שעברו תהליך כימי, הוספו להם תוספים או השתנו בצורה מסוימת.

אבל לא כל מוצר מזון שהשתנה מזיק לבריאות!

עיבוד מזיק לעומת עיבוד בטוח והכרחי

ישנם מזונות שאם לא יקבלו עיבוד מסוים, לא נוכל לצרוך אותם. 

למשל זיתים (עוברים תהליך כבישה), יוגורט (ללא תוספת מחמצת, יישאר חלב חמוץ). 

רוצים להיות בטוחים שאתם צורכים מזון בריא? בחרו אורגני.

מזונות מעובדים המותרים לפי התקנות האורגניות:

מה מותר?

המוצר האורגני המעובד יכיל מעט תוספים, רק מוכרים ורק אילו המוזכרים בתקן ובכמות המאושרת בתקן. 
אפשר למצוא היום כמעט כל מוצר מעובד, גם באיכות אורגנית.

מזונות בטוחים ובריאים הם מזונות שעובדו בטכנולוגיות השומרות על איכויות חומרי הגלם, מבחינת טעם וערכים תזונתיים.

במוצרים אורגניים מעובדים מותר להשתמש בתוספי מזון, אבל רק בכאלו החיוניים להכנת המוצר.
למשל – מייצב שנקרא פקטין, שנמצא בשימוש בתעשיית המזון והוא מותר גם באורגני כי נמצא שהוא טבעי, מופק מקליפות פרי וחיוני להכנת הריבה. 

מה אסור?

שימוש בחומרי שימור סינתטיים, או צבעים וממתיקים ממתיקים סינתטיים הנחשבים לחומרים שאינם בריאים.
מזונות הכוללים מרכיבים כימיים/תעשייתיים כחומר משמר ומשפרי טעם וריח.

הערה: מזונות שעברו תהליך ש"הפשיט" אותם מהסיבים התזונתיים (שתורמים להאטת העיכול ושמירה על רמת גלוקוז מאוזנת בדם) למשל – סוכר וקמח לבן – יכולים להיחשב אורגניים אם עובדו באמצעים אורגניים, למרות שהם נחשבים כבריאים פחות.

התעשייה האורגנית שאחד מהעקרונות שלה הוא שמירה על הבריאות תעדיף לייצר קמח מלא ומוצרים מקמח מלא. 

השארת תגובה